Kapten Thybäck

Från Mellanfjärden till Chalki.

Dagen D!

En mulen och stilla morgon i början av Maj 2022, kastar jag loss ifrån bryggan i Mellanfjärden, med sikte på vår lilla ö Chalki nordväst om Rhodos i Dodekaneserna, jag och vår segelbåt Theodora har nu påbörjat den långa resan genom 7 länder i Europa.

  Den första etappen gick till Agön strax utanför Hudiksvall, natten var lugn men vid avfärd dagen därpå blåste det så kraftigt att jag fick skära av tamparna till bryggan med kniv för att så snabbt som möjligt komma ut nån fritt vatten.

GÄVLE

Nästa hamn blev Gävle som lär ha Norrlandskustens största marina, vilket man inte kan tro eftersom jag gick på grund i inloppet, att en så pass stor marina inte har muddrat för båtar med en köl som "sticker" två meter är lite märkvärdigt.
Här stannade jag en dag extra, dels på grund av hårda vindar och dels på grund av att jag bland annat behövde montera en ny vattenpump, som min goda vän Tomas Forsman hämtade på Biltema, Tomas är en vän sedan den tiden då Ingrid och jag bodde i Gävle.
På bilden ser vi de tre karaktäriska Girafferna, det vill säga de tre stora kranarna.

Öregrund

Efter Gävle styrde jag skutan mot Öregrund vars Marina är helt ok, för att inte tala om alla små butiker och fina restauranger som väntar på landbacken, här kostade jag på mig en riktigt god pizza.

GRISSLEHAMN

Efter Öregrund bar det av emot Grisslehamn, vinden var god, himmeln blå och solen värmde, allting var prima liv tills dess jag vände mig om och blev varse de tunga och mörka åskmoln som närmade sig bakifrån.
Jag kom osökt att tänka på ordspråket; Om man inte ser bakåt innan man ser framåt - får man se upp!
Tiden innan åskmolnen var över mig hann jag förbereda mig för det analkande ovädret, sedan var det bara att sitta lungt i båten medan blixtrarna slog ner lite här och där, vilket i sig handlar om en stund på jorden då man känner sig väldigt liten och utlämnad.
Men, allt gick bra, molnen skingrades och när jag angorde hamnen i Grisslehamn var himmelen blå och solen värmde gott.

En härlig kväll i Grisslehamn

Strax efter angöringen vid bryggan i Grisslehamn dök en permobil upp med min handikappade syster, efter en snabb besiktning av båten bar det iväg till den anrika restaurangen som råkade vara fullbokad just denna kväll.

Men, efter lite smickrande samtal med personalen kunde det ordnas ett bord för två, till saken hör att min gode vän snickaren Tomas Nyström dök upp och vi blev plötsligt tre, att Tomas bar arbetskläder på denna fashionabla restaurang var det ingen som tog notis om, inte ens min syster som är känd för att vara noga med etiketten.

Det blev en underbar middag med god mat, vin och champagne en solig kväll mitt i den svenska högsommaren, en kväll att minnas.

Nyfångad Torsk i Grisslehamn

Nästa dag kastar jag loss för vidare färd mot Rådmansö, i själva hamnutloppet passerar jag Albert Engströms lilla stuga på en kobbe, fjärden ligger stilla och blank, motorn puttrar på och solen värmer ifrån en himmel med några få molntussar.

Närmare bestämt är min destination en liten ångbåtsbrygga 

Sandhamn by night!

När jag lämnade ångbåtsbryggan på Rådmansö var väder och vindar på sitt bästa humör, men efter ett tag mörknade himmelen och ett intensivt regn kombinerat med dimma gjorde navigeringen bland kobbar och skär till en rysare.
När det regnade som värst fick autopiloten styra skeppet medan jag sökte skydd i ruffen, där inne kunde jag sköta navigationen och endast nu och då sticka ut huvudet för att kolla efter andra flytetyg på kollisionskurs.

Siktet var inställt på den flashiga marinan i Sandhamn, väl framme skingrade sig molnen för att erbjuda en fantastiskt vacker skymning.

Styrman!

Att ha en autopilot kopplat till rodret är en tillgång vid ruggit väder och när långa sträckor ska avverkas.

DALARÖ

Efter Sandhamn bar det av mot Dalarö där min dotter Tsione och hennes vän Ingrid mötte upp med diverse överraskningar som bland annat handlade om en uppsättning olika tröjor, dagen efter seglade jag till Nynäshamn där min kusin Ingmar lastade båten full med diverse förnödenheter.

Jag har inte många kusiner, men de jag har är guld värda!

Mot Arkösund

Mot Arkösund

Himmel och hav.

En fripassagerare dök plötsligt upp på böljan blå.

Här ser vi en grå flugsnappare som finner vila ombord på Theodora, den lilla fågeln var ombord i flera timmar tills dess vi närmade oss land, då min kompis klarade sista biten till fastlandet på egna vingar.

Söndagen den 22 Maj angjorde jag vid bryggan i Borgholms Marina på Öland, där det blev en vilsam kväll i kajutan lyssnande på bland annat Led Seppelin i våran Marchall.

Skön kväll i kajutan!

Nära kollision!

På väg genom Kalmarsund mot Karlskrona kom dimman och gjorde sikten starkt begränsad, helt plötsligt dök ett segel upp, respektive båtar var på kollisionskurs med några meters marginal, när vi passerade varandra ser jag den andra båtens skeppare sitta djupt försjunken i sin mobiltelefon, till synes helt ovetande om situationen.

Karlshamn by night!

KÅSEBERGA en fantastisk plats!

RÖDVIG i Danmark

På väg ifrån RÖDVIG söderut.

I Gedser i Danmark är det inte långt till Errindlev där våra goa vänner Nete och Axel bor, där jag fick uppleva en underbar grillafton i den värmande kvällssolen.

På väg mot Lubeck funderar jag på detta med landtransport av Theodora till Koper i Slovenien, det svenska företaget Karlans är redo att ta båten på en trailer till Koper för 60000 sv. Kr. När jag kontaktar dem för att bestämma tid och plats får jag veta att de vill ha 11000 extra för höjda dieselkostnader, eftersom min budget inte var dimensionerad för denna relativt höga totala kostnad, avböjde jag vänligt men bestämt deras erbjudande. Sedan var det bara att börja om ifrån början i jakten på ett annat transportbolag med en mer human prisbild, till sist hittade jag ett företag i Slovenien som på ett mycket säkert och professionellt sätt levererade Theodora till Koper, företaget ifråga heter KLUS-S.

Här ligger Theodora och väntar på upptagning på trailer för vidare landtransport till Koper i Slovenien.

Min gode vän Armin har förtroendet att transportera Theodora till Koper i Slovenien, det visar sig senare att han är förtroende värd!

Tre dagars deadline.

Efter det att Theodora försvunnit ut ur mitt blickfång, har jag tre dagar påmig att via tåg och buss ta mig till Koper, märkvärdigt nog lyckas jag att komma fram endast någon timme efter det att Armin parkerat på marinan i Koper.

Theodora sjösatt i Adriatiska havet, ett avgörande delmål är nu uppfyllt och nu återstår endast sista sträckan mot Chalki.