Axplock ur en vecka

Det finns ingen video

Första dagen

Möjligheten att segla runt till olika underbara öar i Dodekaneserna – Tolvöarna runt Rhodos – finns fortfarande kvar, men frågan är om vi måste ”gå över ån efter vatten”, när nu det finns så många underbara platser i direkt anslutning till vår lilla paradisö Halki och dess närmaste omgivning.

Varför inte börja veckan med att besöka en av alla underbara stränder och vikar i Halkis närområde.

När solen går ner över bergen och vi avnjuter kvällsmat i sittbrunnen, är det läge att planera kommande dagar och äventyr.
Dag 1
Magiska ögonblick

Dag 2

Den andra dagen kan vi segla ut till grannön Alimia, där vi efter en dag av bad, vandring och unika upplevelser går till vila under en extraordinärt klar stjärnhimmel.

Om vinden mojnar stannar vi till för att ta ett dopp på hundra meters djup - sen smakar det bra med lunch.
Beskrivning

Dag 3

Den tredje dagen kan vi segla norrut till den gröna och fågelrika ön Tilos, där vi lägger till vid familjen Antonios restaurang, för att pröva på "gote in oven" alltmedan solen sänker sig i havet.
Dagen efter är det möjligt att hyra scooter eller bil för att ta sig upp till ett kloster på toppen av öns högsta berg.

Än så länge är det gott om utrymme, men framåt kvällen blir det trångt på bryggan.

Dag 4 och 5

Nästa dag återvänder vi till Halki, där vi i soluppgången påbörjar en vandring över bergen mot en underbar lagun med turkosblå vatten vid en sagolik strand fylld med snövita stenar. Halvvägs mot vårt mål tar vi lunch i skuggan av en olivlund, väl framme vid stranden svalkar vi oss i havet varefter vi simnmar ut till båten där lunchen är serverad.

Katarina vid ratten!
Katarina bor på Chalki där hon jobbar på sin storebrors lilla "lanthandel", en dag bjöd jag med henne på en seglingstur till grannön, det var första gången hon var på en seglingsbåt - och hon var verkligen lycklig.

Dag 6

Om vi stannar en extra dag på Chalki är vi framme vid den sjätte dagen, då vi seglar veckans längsta sträcka upp till en vacker vik på den turkiska sidan.
Här blir det att njuta av en alldeles utomordentligt god buffé, varefter vi sover som stockar tills dess vi vaknar med soluppgången och känner av hur det nybakade brödet doftar ända ut till bryggan.
Det är Mustafas fru som varje morgon bakar bröd i bergsugnen alldeles vid bryggan.

Cirkeln är sluten!

Efter frukost med nybakat bröd, är det dags för den sista etappen till hemmahamnen på Halki, här kan mina gäster stanna på Halki eller bo på Rhodos sista natten innan hemfärd.